Szukaj na tym blogu

sobota, 13 października 2018

PARANOJA - KATARZYNA BERENIKA MISZCZUK



"Paranoja - czyli obłęd, to przewlekła psychoza z zaburzeniami urojeniowymi przy nienaruszonej strukturze osobowości"


"Paranoja" to druga część cyklu "W lekarskim fartuchu" i jest ona bezpośrednią kontynuacją "Obsesji". Bardzo byłam ciekawa jak potoczą się dalsze losy naszych bohaterów i czy rozpoczęte znajomości będą miały szansę się rozwinąć w coś więcej. 

Tym razem dochodzi w Warszawie do kilku tajemniczych zgonów. Wszystko wskazuje, że w każdym z tych przypadków mamy do czynienia z samobójstwem ofiary. Jest jednak coś co niepokoi Marka Zadrożnego, lekarza medycyny sądowej, na którego stół sekcyjny trafia każda z tych ofiar. Jest to czerwona nitka, znaleziona przy zwłokach. Czy ma to jakikolwiek związek z żydowska kabałą? Początkowo ani policja, ani prokuratura nie biorą pod uwagę tego, że ta niepozorna rzecz może mieć jakikolwiek związek z samobójstwami. Chcą jak najszybciej zamknąć i zakończyć sprawę. Morderca jednak nie pozwala o sobie tak szybko zapomnieć - kolejna ofiara już jednoznacznie wskazuje na to, że wcześniejsze przypadki to nie były samobójstwa, a nieodczytane przez policję przekazy są tym razem skierowane bezpośrednio do dwóch osób - Marka Zadrożnego i Sebastiana Pola. Kim jest morderca i kto będzie jego następną ofiarą, tego oczywiście nie zdradzę.


Tym razem autorka nie umieściła akcji powieści w jakimś konkretnym miejscu, ale ograniczyła się do jednej dzielnicy Warszawy. W tej części zaczynamy lepiej poznawać naszych bohaterów. Ci drugoplanowi wysuwają się na plan pierwszy, niektóre postacie znikają, inne pojawiają się. Tak jak pierwsza część cyklu skupiała się na osobie Joanny Skoczek, tak ta w większości poświęcona jest panom. Sporo jest też w powieści wątków obyczajowych. Oprócz życia osobistego Marka Zadrożego, z bliska przyglądamy się perypetiom zawodowym i osobistym komisarza Sebastiana Pola, doskonałego policjanta, człowieka uporządkowanego i konkretnego. Powoli też wkraczamy do prywatnego życia groźnej pani prokurator Natalii Świetlik, której charakter bynajmniej się nie zmienił, lecz zbroja niedostępności, którą się owinęła zaczyna powoli opadać. Mam nadzieję, że w kolejnej części opadnie ona całkowicie, bo coś czuję, że bohaterką kolejnego tomu cyklu będzie własnie Natalia.

W moim odczuciu "Paranoja" jest lepsza książka niż "Obsesja". Więcej jest w niej elementów kryminału. Czytając czułam  dreszcz niepewności, już nie było mi tak do śmiechu. Autorka naprawdę z ogromną wprawą poprowadziła nas przez całą fabułę, klucząc i zacierając ślady, by na koniec oblać nas kubłem zimnej wody. Jest dynamika, jest niepewność, jest masa zwrotów akcji i co najważniejsze jest pomysł na naprawdę dobry kryminał.




"Śmierć zawsze zostawia po sobie ślady, tak samo jak morderca. My tych śladów szukamy"

OCENA: 8/10


Za możliwość przeczytania książki przed premierą dziękuję Wydawnictwo WAB



18 komentarzy:

  1. Czytałam 'Obsesję' i mi się podobała, także cieszy mnie bardzo, że drugi tom jest jeszcze lepszy. Na pewno kiedyś po niego sięgnę. :)
    Zainfekowana książka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

      Usuń
    2. Koniecznie to zrób :) Jak podobała Ci się Obsesja to Paranoja na pewno też Ci się spodoba :)

      Usuń
  2. Jestem jak najbardziej zainteresowana lekturą tej książki. 😊

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie czytałam "Obsesji" ale chętnie nadrobię zaległości aby przeczytać Paranoje. Pozdrawiam i zapraszam do siebie www.wspolczesnabiblioteka.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie sięgnij po obie książki właśnie w tej kolejności. Pozdrawiam :)

      Usuń
  4. Mam tę książkę w planach, aczkolwiek zanim się za nią zabiorę muszę dokończyć Obsesję. Cieszę się, że tak wysoko ją oceniłaś :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, w mojej ocenie Paranoja jest lepsza niż Obsesja, ale to tylko moje skromne zdanie :)

      Usuń
  5. Czytałam "Obsesję" i nie pozostaje mi nic innego jak sięgnąć po "Paranoję" :P
    jestem naprawdę ciekawa jak potoczą się dalsze losy bohaterów :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Musze najpierw "Obsesję" nadrobić, ale coraz bardziej mnie ta seria wzywa :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To ważne by czytać ją w odpowiedniej kolejności :) Miłej lektury zatem życzę :)

      Usuń
  7. Od jakiegoś czasu czaję się na tę serię, więc bardzo się cieszę, że zarówno pierwszy jak i drugi tom są godne uwagi :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak najbardziej :) Serdecznie polecam - naprawdę miło spędziłam czas czytając oba tomy :)

      Usuń
  8. U mnie w bibliotece zaczytują się w Miszczuk, muszę i ja w końcu coś jej przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie :) a wybór będziesz miała naprawdę spory :)

      Usuń
  9. Jako hurtownia Luma www.luma.com.pl gwarantujemy najwyższą jakość naszych produktów.

    OdpowiedzUsuń