Szukaj na tym blogu

środa, 14 marca 2018

Z JEDNYM WYJĄTKIEM - KATARZYNA PUZYŃSKA



"Muszę wyznać ci prawdę...muszę....zanim odejdę. Rozumiesz? Potem zrobisz z tym to, co uznasz za stosowne"

Po dość długiej przerwie postanowiłam powrócić do Lipowa. Swoją przygodę z tą sagą kryminalną zaczęłam od pierwszego jej tomu, a mianowicie od Motylka. Z prędkością wygłodniałego zwierza pochłonęłam jej kolejne dwa tomy i poczułam coś w rodzaju "wypalenia książkowego". Porzuciłam Lipowo na długie miesiące, odpoczęłam od bohaterów i ponownie za nimi zatęskniłam. 
W czwartym tomie Katarzyna Puzyńska zaprasza nas do kolonii Żabie Doły, wsi położonej niedaleko Lipowa. W jednym z domów, przy rozpoczętej grze w szachy umiera wiekowa już właścicielka kwiaciarni "Oleander". Początkowo jej śmierć nie wydaje się podejrzana, zmarła była starszą panią dodatkowo mającą kłopoty z sercem, jednakże lekarka wezwana na miejsce zdarzenia podejrzewa, że Małgorzata Głuszyńska nie zmarła w przyczyn naturalnych ale została zamordowana. 
Ponownie śledztwo prowadzi młodszy aspirant Daniel Podgórski i ekscentryczna pani komisarz Klementyna Kopp.
Katarzyna Puzyńska w intrygę kryminalną wplata również wydarzenia sprzed 160 laty. To właśnie wtedy, w 1851 roku, Adolf Anderssen, najlepszy szachista swoich czasów rozegrał "nieśmiertelną partię", jedną z najsławniejszych partii wszech czasów, z otwarciem szachowym zwanym Gambitem królewskim.
Co wspólnego z tymi historycznymi wydarzeniami ma śmierć kwiaciarki? Kim była i dlaczego musiała zginąć? I co oznaczają pozostawione na miejscy zbrodni przedmioty?
Autorka ponownie udowodniła, że jest mistrzynią w swoim fachu. Doskonale skonstruowana fabuła, do końca trzyma nas w niepewności co do motywu zbrodni. Krok po kroku odkrywa ona jednak przed nami wszystkie swoje tajemnice, zarówno te historyczne, jak i współczesne. Nim jednak to się wydarzy, nie raz zabrniemy w ślepy zaułek i zgubimy tropy. Rodzinne powiązania i lokalne układy sprawiają, iż mamy wrażenie, że każdy mieszkaniec Żabich Dołów jest zamieszany w te zbrodnie. 

"Z jednym wyjątkiem" to dobrze skonstruowany kryminał z wątkiem obyczajowym w tle. Historia wciągnęła mnie od samego początku. Ogromnym walorem było połączeniem wydarzeń współczesnych z arcyciekawym historycznym wątkiem  szachowym. Mimo sporej objętości, książkę czyta się bardzo szybko. Ten czytelnik, który zna naszych bohaterów z poprzednich tomów, wie czego może się po nich spodziewać. Puzyńska dość wyraziście nakreśla bowiem ich sylwetki. To osoby z krwi i kości, charakterystyczne o ciekawych osobowościach, które tak jak w rzeczywistości mogą wywoływać w nas skrajne emocje. Poznajemy ich życie, ich problemy i plany na przyszłość. Książka jest zatem doskonałym połączeniem intrygi kryminalnej z przeplatającymi się przez wszystkie tomy sagi losami naszych bohaterów. 
Ja z ogromna przyjemnością sięgnę po kolejna część przygód dzielnych policjantów z Lipowa i Brodnicy :) 



"Wszystko ma jakiś sens. Każdy trop ma jakiś sens"


OCENA: 8/10


8 komentarzy:

  1. Ja uwielbiam Lipowo i z wielką niecierpliwością czekam na kolejną część:)
    https://slonecznastronazycia.wordpress.com/

    OdpowiedzUsuń
  2. Mam straszną ochotę na tę serię, ale to trzeba znaleźć sporo kasy, zeby od razu dziabnąć całość najlepiej, bo przecięz nie będziemy się rozdrabniać, prawda? :D
    Tylko ten wątek obyczajowy trochę mnie odstrasza...
    Pozdrawiam ciepło :)
    Kasia z niekulturalnie.pl

    OdpowiedzUsuń
  3. Dość czesto widuję książki tej autorki i przyznaję, że za każdym razem mnie kuszą. Muszę w końcu którąś z nich przeczytaç. Niech tylko trochę zmaleje kolejka do czytania :D

    Obserwuję i zapraszam:
    biblioteka-feniksa.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Książki Katarzyny Puzyńskiej polecam, chociażby dlatego by przekonać się czy się podobają :) Seria zaczyna się od Motylka i od tej książki proponuje zacząć. Dziękuję za zaproszenie :)

      Usuń
  4. Ja przeczytałam właśnie twn pierwszy tom, bardzo mi się podobał. Ale jakoś ciągle zwlekam z drugim...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czasami tak jest, że potrzebujemy czasu na kontynuację. Chęć poznania dalszych części wróci na pewno. Ja też mam przed sobą kilka nieprzeczytanych tomów lipowskiej serii, które czekają. Sięgnę po nie z pewnością :)

      Usuń