Szukaj na tym blogu

piątek, 22 lutego 2019

CISZA BIAŁEGO MIASTA - EVA GARCIA SAENZ DE URTURI




"Kiedy ktoś, kto zaczyna seryjnie zabijać jest geniuszem, pozostaje ci jedynie się modlić, żeby po zwolnieniu blokady maszyny losującej nie została wybrana twoja liczba"

Kiedy w moje ręce trafiła książka nieznanej mi hiszpańskiej autorki, nie przypuszczałam, że mam przed sobą jedną z ciekawszych powieści jaką udało mi się w ostatnim czasie przeczytać. I nie tylko z uwagi na interesującą zagadkę kryminalną, ale także z powodu umiejscowienia fabuły w Vitorii, historycznym baskijskim mieście w prowincji Alava i oprowadzeniu mnie po nim - i to dosłownie, gdyż bardzo często w trakcie czytania korzystałam z google maps, przemierzając wraz z naszymi bohaterami historyczne zaułki miasta. 

W Starej Katedrze w Vitorii zostają znalezione zwłoki pary dwudziestolatków z pożądlonymi przez pszczoły gardłami. Ciała ułożone były w charakterystyczny sposób, do złudzenia przypominający zbrodnie sprzed dwudziestu lat, za które został skazany słynny ówczesny archeolog-celebryta Tasio Ortiz de Zarate. Śledztwo prowadzi para policjantów. Profiler Unai Lopez de Ayala i ekspertka w dziedzinie wiktymologii Estibaliz Ruiz de Gauna. Wiedzą oni tylko tyle, że mordowane są pary obojga płci, mające złożone, typowe dla Alavy nazwiska. Ciała zawsze znajdywano w historycznych miejscach regionu, a każda następna zamordowana para była starsza od poprzedniej równo o 5 lat. Policjanci doskonale zdają sobie sprawę z tego, że to dopiero początek makabrycznej serii, która tak naprawdę nie powinna mieć miejsca, gdyż winny poprzednich zbrodni nadal odsiaduje karę w więzieniu. Kim zatem jest morderca? Naśladowcą czy uczniem? A może dwadzieścia lat temu popełniono wielki błąd oskarżając i skazując niewinnego człowieka?

"Pewne jest, że dokonuje zamachu na nasze rytuały, nasze zwyczaje, nasze historyczne zabytki. Ten gość nienawidzi wszystkiego,  co ma związek z Vitorią"

Historia opowiedziana jest z perspektywy będącego w śpiączce profilera Unai, który został ostatnią ofiarą seryjnego mordercy. Krok po kroku prowadzeni jesteśmy przez zagmatwane śledztwo, aż do jego spektakularnego finału. Autorka stopniowo odkrywa przed nami całą historię łącząc tę współczesną z wydarzeniami z lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych, w której doskonale przedstawia różnice społeczne panujące w ówczesnej Hiszpanii, zarówno te w mieście jak i na prowincji. Mnogość historycznych szczegółów, wplecenie w fabułę obchodów lokalnych świąt i nawiązań do pogańskich wierzeń, a także świetnie zarysowane postacie głównych bohaterów i niebanalna intryga sprawiają, że książkę czyta się nie tylko szybko, ale i z ogromnym zainteresowaniem. Ja osobiście uwielbiam gdy akcja powieści osadzona jest w kontekście historycznym, wiec dla mnie to była dodatkowa przyjemność z lektury. Mimo ogromu wątków pojawiających się w trakcie, autorce doskonale udało się je wszystkie w odpowiednim czasie połączyć i stworzyć wiarygodną, ciekawą historię. 
"Cisza białego miasta" to prawie 600 stron świetnie napisanego kryminału z baskijską historią, tradycją i kulturą w tle. Jest to także pierwsza cześć Trylogii Białego Miasta, która w Hiszpanii okazała się czytelniczym fenomenem. Tym bardziej warto po nią sięgnąć, by osobiście się przekonać czy zasługuje ona na to wyróżnienie. Ja osobiście uważam, że jak najbardziej i z niecierpliwością będę wyczekiwała kolejnej części.


"Tutaj kończy się twoje polowanie, tutaj zaczyna się moje"

OCENA: 9/10


Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu MUZA




11 komentarzy:

  1. Swoją recenzją, mocno kusisz do tego, aby sięgnąć po książkę. ��

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sięgnij koniecznie :) to naprawdę wspaniała książka, pełna odniesień do historii i tradycji Kraju Basków i do tego intrygująca zagadka kryminalna - tego nie można pominąć :)

      Usuń
  2. Zapowiada się naprawdę ciekawie :) Będę musiała przeczytać!
    Twoja opinia i ocena mówią same za siebie. Nie można przejść obok niej obojętnie 😀

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam serdecznie :) Nim zaczęłam ją czytać naprawdę nie spodziewałam się tak ciekawej powieści. Pozdrawiam :)

      Usuń
  3. Mnie również oczarowała ta historia. Czekam na kolejne tomy. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też, z ogromna niecierpliwością. I czekam również na ekranizacje książki, mając nadzieję, że film będzie do obejrzenia w Polsce.

      Usuń
  4. Fabuła bardzo mnie ciekawi. Jeśli wystarczy mi życia, to chętnie po nią sięgnę.

    Pozdrawiam!
    Ewa z www.mybooksandpoetry.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gorąco polecam i trzymam kciuki za postanowienie ;) pozdrawiam :)

      Usuń
  5. Odpowiedzi
    1. Ja również i to bardzo :) Wiem, że w oryginale ukazała się już cała trylogia. Pytanie tylko kiedy będzie wydana w Polsce :)

      Usuń
  6. Zaciekawiła mnie fabuła! Muszę po nią sięgnąć :)

    Pozdrawiam,
    Fantastic Chapter

    OdpowiedzUsuń