Szukaj na tym blogu

czwartek, 9 maja 2019

ZAKRĘTY LOSU - HISTORIA LUKASA - AGNIESZKA LINGAS-ŁONIEWSKA





"Kiedy trzeba było mówić, mówiłem, a oni słuchali; kiedy słowa zawodziły i trzeba było bić, biłem, a oni krwawili"

Postać Łukasza Borowskiego znamy z dwóch poprzednich części trylogii o braciach Borowskich. Poznaliśmy w nich człowieka już zadomowionego w strukturach mafii, nie wiedzieliśmy natomiast nic o zdarzeniach, które tego młodego chłopaka, zdolnego ucznia i gitarzystę w zespole rockowym, skierowały na ścieżkę zła.

Łukasz sam opowiada nam o sobie, a właściwie "spowiada się" swojemu młodszemu bratu Krzysztofowi. Nad mężczyznami nie wisi już widmo zemsty ze strony mafii, a Łukasz jest wolnym, szczęśliwym człowiekiem. Kiedy jednak sumienie nie pozwala spokojnie żyć, potrzebne jest człowiekowi rozgrzeszenie. Spowiedź Łukasza zaczyna się od wspomnienia tej jednej, jedynej nocy, która dzięki błędnej decyzji ojca, zadecydowała o przyszłości mężczyzny. To tamtej nocy umarł Łukasz Borowski, dobry chłopak, a narodził się Lukas, człowiek, który miał stać się jednym z najgroźniejszych ludzi w mieście.
Przysłuchując się opowieści Łukasza, poznajemy wydarzenia, które znamy z poprzednich dwóch części, z zupełnie innej perspektywy. Tak jak wcześniej Łukasz był tłem historii Kaśki i Krzyśka, tak teraz to oni są tylko niewielkim elementem jego życia. On sam zwierzając się bratu odsłania całkowicie swoja duszę. Poznajemy jego myśli, uczucia,  motywy postępowania. Dowiadujemy się, że Łukasz potrafi żałować swoich wyborów i że ma sumienie.

Ten tom mimo, iż nie porywa tak jak dwa poprzednie, jest ważnym elementem tej układanki. Jest swoistą apelacją po wyroku na gangsterze, jaki czytelnik bez wątpienia wydał już wcześniej. Na nowo przychodzi nam zapoznać się z dowodami winy, przyjrzeć się zdarzeniom z innej perspektywy i ocenić je na nowo. To spokojna analiza tego co było, już bez dreszczu niepokoju o to, co się może wydarzyć za najbliższym zakrętem losu. To opowieść o potędze miłości i sile rodziny i wybaczeniu, ale też i o drugiej szansie, którą należy przede wszystkim dać samemu sobie.



"Kierowałem się prostą filozofią życiową. Kochałem całym sercem, nienawidziłem całym sobą"


OCENA: 7/10



Za możliwość przeczytania powieści dziękuję Wydawnictwu Burda Książki


6 komentarzy:

  1. Liznęłam już pióra autorki i z pewnością będę się dalej zapoznawać z jej kolejnymi dziełami. Może z tą serią w pierwszej kolejności :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Te serię jak najbardziej Ci polecam, myślę, że i ona Ci się spodoba skoro lubisz tę autorkę :)

      Usuń
  2. Mam tę serię w pierwszym wydaniu, ale jeszcze jej nie czytałam. 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak już po nią sięgniesz to koniecznie podziel się wrażeniami z lektury. Ciekawa jestem Twojej opinii :)

      Usuń
  3. Odpowiedzi
    1. Mnie się podobał cały cykl o braciach Borowskich :) serdecznie go polecam :)

      Usuń