Szukaj na tym blogu

niedziela, 26 listopada 2017

KOLEKCJA NIETYPOWYCH ZDARZEŃ - TOM HANKS







" To są refleksje mojego serca" 

Każdy z nas ma w swoim życiu chwile, kiedy to nagromadzone emocje, myśli czy obrazy domagają się ujścia. Można je wykrzyczeć, można je przenieść na płótno, można też o nich napisać. Tom Hanks, znakomity amerykański aktor, zdecydował się na tą trzecią możliwość, ujął w słowa to co utworzyły jego myśli. W 17 opowiadaniach zamknął fragmenty życia różnych osób, żyjących w różnych czasach. Mamy tutaj grupkę przyjaciół, dziesięcioletniego chłopca, nielegalnego emigranta po przejściach, miliardera cofającego się w czasie czy rozwódki samotnie wychowującej dzieci. Elementem spajającym całość jest maszyna do pisania.  Czasami jest ona ważną częścią  opowiadania, czasami tylko dekoracją, ale niezmiennym faktem jest to, że jej pojawienie się w życiu bohaterów zapowiada zmiany.
Autorzy bardzo często podkreślają fakt, iż pomysły na napisanie opowiadania pojawiły się nagle, pod wpływem rozmowy, mijanego krajobrazu za oknem czy konkretnego zdarzenia. Mam jednak nieodparte wrażenie, że w przypadku "Kolekcji nietypowych zdarzeń", historie napisane przez Toma Hanksa były doskonale przemyślane. To  maszyny do pisania  stanowią rdzeń opowiadań, to wokół nich autor budował swoje historie. Historie różnorodne, dziejące się zarówno w czasach nam współczesnych, jak i w przeszłości czy w przyszłości. Na początku każdego opowiadania  umieszczona jest fotografia konkretnej maszyny do pisania, bohaterki każdej historii. Czytając często wracałam do tych fotografii, przyglądałam się detalom i zachwycałam  tym, jak pięknie autor je opisuje, jak dużo o nich wie, z jakim namaszczeniem je traktuje. Nie każde opowiadanie mnie zachwyciło, nie każde wyzwoliło we mnie emocje, ale są wśród nich i takie, które bardzo mi się podobały. I jak to często z dobrymi opowiadaniami bywa, mam nadzieję, że w przyszłości staną się zaczątkiem wspaniałych powieści. Tom Hanks ma potencjał, jest doskonałym obserwatorem rzeczywistości, dobrym narratorem. Czytając opowiadanie  o grze w kręgle, obserwacji nieba czy o starych maszynach do pisania, czujemy, że autor odrobił lekcje, dogłębnie zapoznał się z tematem. Nie serwuje nam skrótów czy zasłyszanych opowieści, ale konkretne fakty. Jest profesjonalny w tym co robi. Stworzył piękny zbiór poruszających, szczerych i mądrych opowiadań. Każdemu życzę takiego debiutu.

"Maszyna do narzędzie, które w rękach właściwej osoby może zmienić świat"


 OCENA: 7/10

Książkę przeczytałam dzięki  portalowi Czytam Pierwszy.




 

8 komentarzy:

  1. Asia, to poczytam, ciekawa jestem. Moze jest w formie e-booka:) usciski dla Pani Reksio. Kaska

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kasiunia, na pewno jest. W większości księgarni internetowych oprócz wersji papierowej dostaniesz też elektroniczną. Dziękuję za uściski i oczywiście za kartkę urodzinową i czekoladki :) Powinnam to była zrobić wcześniej, gamoń ze mnie. Jeszcze raz dziękuję Wam obojgu.

      Usuń
  2. Nie ma sprawy Asienka, usciski, popatrze za e-bookiem

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo kusi mnie ta książka. Wydaje się ciekawa i na dodatek jest pięknie wydana :)

    Pozdrawiam, maobmaze ♥

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Naprawdę polecam! Każdy w niej znajdzie coś dla siebie :)

      Usuń
  4. Asiu, zaczelam czytac , pierwsze opowiadanei bardzo fajne a drugie mnie zmeczylo, odlozylam na chwile

    OdpowiedzUsuń